Filme – 11 martie 2011

17.00 – Întîlnire cu Venus
17.50 – Caravana cinematografică
20.00 – Păcală
20.15 – Rocky Balboa
21.00 – Bilele spațiale
22.00 – Armă mortală 2
22.20 – Uraganul
22.30 – Vera Cruz
22.45 – Pus pe jar
23.10 – Drumul
23.30 – Îngeri și demoni

Întîlnire cu Venus / Meeting Venus (1991), cu Glenn Close
“Reflex al dificultăţilor reconstrucţiei culturale a Europei, surprins chiar la încheierea Războiului Rece. Un dirijor ungur, cvasinecunoscut în ţara lui, e invitat să monteze Tannhäuser pe scena prestigioasei opere ‘Europa’ din Paris. Inadaptat unui mod ‘sindical’ de a aborda arta, cu complexul că le aduce colaboratorilor săi ‘mirosul stătut al Estului’, neplătit conform prevederilor contractului, cu probleme de comunicare într-o Arcă a lui Noe pusă sub patronajul lui Wagner, e nesigur pe rezultatul final. Idila cu vedeta americană a distribuţiei îi dă curaj.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Caravana cinematografică (2008), cu Dorian Boguţă, Mircea Diaconu
“În Caravana cinematografică, ecranizarea lui Titus Muntean după nuvela lui Ioan Groşan, un tînăr activist (Dorian Boguţă) soseşte într-un sat izolat din România anului 1959, aducîndu-le sătenilor un film de propagandă. […] Dacă intervenţiile lui Muntean în textul nuvelei lasă să se vadă ceva din personalitatea lui (nu numai anticomunismul, ci şi un anumit cinism cu privire la natura-umană-în-general: ţăranii lui sînt mai răi decît ai lui Groşan – încep să se toarne unii pe alţii), deciziile lui regizorale nu lasă să se vadă nimic.” (Andrei Gorzo) (Dilema veche, iunie 2010)

Păcală (1974), cu Sebastian Papaiani
“Personajul emblematic al umorului nostru popular (evocat din 1920 de Aurel Popescu în animaţia sa şi, mai tîrziu, tot de acesta, în 1926 în Păcală şi Tîndală la Bucureşti, cu Ion Manu şi Aurel Athanasescu) e reluat într-un lung-metraj al cărui subiect ‘e lăsat, cu bună ştiinţă, fără lovituri de cinema’ (cf. G. Saizescu), adică renunţîndu-se la rigorile dramaturgiei, contopind proverbul şi snoava, cu balada şi basmul popular. Ca inovaţie, Saizescu şi scriitorul D.R. Popescu introduc şi o variantă feminină, Păcăliţa, amuzîndu-se, alături de Păcală, pe seama nerozilor. Dar ansamblul e incoerent, umorul, ‘caraghioz’ şi trivial, campion al schimonoselilor fiind însuşi regizorul, într-o apariţie intermitentă, iar baladele cîntate de Tudor Gheorghe şi minunile de lirică populară alese de consilierii de la Institutul de Folclor se pierd printre ‘caraghioşii’.” (Dicţionar de filme româneşti, 2002)

Rocky Balboa (2006), cu Sylvester Stallone
“E un film nostalgic, cu aceeaşi filosofie populistă, a Visului American, de data asta tomnatic spre iernatic (chiar anotimpul din film), în care cel dezavantajat câştigă, ceea ce e frumos chiar dacă e naiv şi nimeni nu mai crede în Moş Crăciun.” (Alin Dudu Dumbravă) (Re:publik, februarie 2007)

Bătălia stelelor / Spaceballs (1987), cu Mel Brooks
“O nouă poznă prin care Brooks (în rol dublu, de împărat şi vrăjitor) ia în răspăr, de astă dată, tabieturile S.F.-ului interplanetar, ţintind deschis în Space Wars şi în rutina lui George Lucas. Stereotipurilor basmului pentru copii le sînt adăugate jargonul tehnologic modern şi… gata opera S.F.! În supliment, jerbe de aluzii pentru uzul cinefililor de la Albă ca Zăpada, în care pitici cu glugă cîntă corul Podului de pe rîul Kwai, apariţii din Planeta maimuţelor, trimiteri la Lawrence al Arabiei în deşertul planetar.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Armă mortală 2 / Lethal Weapon 2 (1989), cu Mel Gibson, Danny Glover
“Permanenta lor ciondăneală, combinată cu cascadorii spectaculoase, dă farmecul acestui ‘thriller’ umoristic. Apariţia lui Pesci (în Leo) aduce întăriri substanţiale castingului.” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Uraganul / Storm (1999), cu Martin Sheen, Luke Perry
“Pe 7 august 1992, un proiect secret condus de generalul Roberts, se concretizează prin construirea unui dispozitiv cu care se puteau controla fenomenele meteorologice. Se pare că totul a mers conform planului… A fost lansat de un avion special şi testat pentru prima dată. Însă s-a pierdut controlul asupra dispozitivului şi s-a format un uragan mortal ce s-a transformat în cel mai mare dezastru natural de la cutremurul din San Francisco – Uraganul Andrew. 7 ani ani mai tîrziu, Roberts îl recrutează în acest proiect top-secret pe Ron Howard, proiectantul unui soft ce putea „manipula” vremea. Dispozitivul – STORM – echipat cu acest sistem este lansat în mijlocul unui front atmosferic, la 300 de mile distanţă de coasta Californiei. Cu cîteva momente înainte ca dispozitivul să pătrundă în ochiul furtunii, Roberts dă ordin ca ţinta să fie Mexic. Furtuna se transformă într-un uragan de proporţii şi, din cauza unei nereguli, îşi schimbă direcţia… Acum ţinta este Los Angeles, şi se pare că nimic nu mai poate salva oraşul de la distrugere !” (www.port.ro)

Vera Cruz (1954), cu Gary Cooper, Burt Lancaster
“Totul, în această istorie animată de tipuri fixate ca în insectar, pare “fabricat”. […] “Scenariul a fost încheiat la cinci minute după încheierea turnării”, mărturisește autorul, și improvizația și-a pus pecetea asupra filmului care deschide, în felul său, calea westernului-spaghetti…” (Dicţionar universal de filme, 2002)

Pus pe jar / Man on Fire (2004), cu Denzel Washington
“Filmat în excelentele locaţii din Mexic, filmul împrumută şi de la „Traffic”-ul lui Steven Soderbergh, şi de la toate producţiile de calitate mai scăzută. Face aluzii la corupţia de nivel oficial, dar reciclează cam toate clişeele cu răpitori, apărători ai legii, jurnalişti, mame îndurerate ş.a.m.d. Personajul lui John Creasy ţi se pare confecţionat prin lipire dintr-o serie întreagă de eroi, în prealabil decupaţi după trăsăturile lor distinctive. Tony Scott, care regizează acest film, nu putea nici dacă ar fi dorit cu anasana să alcătuiască un mai reuşit potpuriu. Dorind însă să se menţină în pas cu cele mai proaspete invenţii în procesarea computerizată a imaginii, Tony Scott se amăgeşte cu gândul că ne poate lua ochii şi devia atenţia de la stereotipiile poveştii şi eroilor, de la stângăcia regiei. Grija cu care montează nişte elemente atât de rodate mai mult te agasează, cu atât mai mult cu cât emoţia lipseşte cu desăvârşire acolo unde ar trebui să existe. De fapt, în locul fiecărui sentiment şi idee se află umbra acestora.” (Iulia Blaga) (România liberă, 7 octombrie 2004)

Drumul / The Road (2009)
The Road este o peliculă apocaliptică nerecomandată celor slabi de înger. Filmul ecranizează romanul omonim al lui Cormac McCarthy; îi lipseşte calitatea transcendentală a cărţii, dar e zguduitor şi umanist totodată.” (Anca Grădinăriu) (Adevărul literar și artistic, 27 aprilie 2010)

Îngeri și demoni / Angels & Demons (2009), cu Tom Hanks
“Una peste alta, printre scenele în care se enunţă truisme în engleză şi esenţe în latină şi cele în care stupiditatea pompoasă a răsturnărilor narative (cusute nu cu aţă, ci cu sfoară albă) te obligă să te uiţi cu nerăbdare la ceas, filmul iese cumva la lumină. Cu condiţia însă să nu fie luat vreo clipă în serios şi considerat mai mult decît este: un divertisment hollywoodian care, probabil, din punct de vedere financiar, îi permite unui regizor precum Ron Howard ca între două agitaţii browniene fără miez să reuşească un film impecabil precum Frost / Nixon. Ceea ce, pînă la urmă, îl poate absolvi total şi definitiv de sus-numitele gafe.” (Andreea Chiriac Hentea) (Ziarul de duminică, iunie 2009)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: