Concertul de joi – 24 februarie 2011

Joi, 24 februarie 2011, 19.00
Filarmonica din Oradea
Concert simfonic
Dirijor: Jankó Zsolt
Solistă: Teodora Tonea

În program:

C. Debussy: Preludiu la după-amiaza unui faun
E. Grieg: Concert pentru pian şi orchestră în la minor, op. 16
C. Debussy: Printemps
M. Ravel: La Valse

Preludiu la după-amiaza unui faunClaude Debussy

“Prima capodoperă necontestată a lui Debussy este Preludiu la după-amiaza unui faun (1892-1894). Ca şi Mallarmé, inspiratorul său, Debussy se arată a fi un poet modern al muzicii, inventator al ritmicii, al sintaxei, al retoricii, al formei sale proprii. Neîncetatele fluctuaţii armonice (luate în considerare pe orizontală sau pe verticală), bogăţia ritmică, supleţea şi libertatea frazării instaurează dintr-o dată un nou ‘mod de a vorbi’ în muzică. Scriitura instrumentală este de un rafinament şi de o uşurinţă incomparabile. Cît despre formă, dacă la analiză putem distinge un plan tradiţional (expoziţie-dezvoltare-repriză-coda) foarte liber, în schimb la audiţie nu se percepe decît o continuitate în transformare constantă, în care reveriile apar ca evocări, ca amintiri modificate, nu ca reprize. ‘Ideea dă naştere formei’, scria Paul Dukas a doua zi după prima audiţie a lucrării, rezumînd astfel într-o frază una dintre caracteristicile fundamentale ale creaţiei debussiste.” (Dicţionar Larousse de mari muzicieni)

Edvard Hagerup Grieg (1843-1907)

„Celebritatea lui Grieg se sprijină pe un anumit număr de neînțelegeri. Lucrările lui cele mai cîntate în zilele noastre, Peer Gynt și Concertul în la minor, cu toată popularitatea de care se bucură, sînt partituri în care principalele calități de compozitor nu se impun cu evidență: orchestrația greoaie și lipsa de măiestrie în domeniul formei erau handicapuri de care el era, de altfel, conștient. Grieg a avut întotdeauna o mare ușurință în formele mici, ușor de observat mai ales în melodii și în piesele pentru pian. O foarte rapidă asimilare în muzica de salon de la sfîrșitul secolului al XIX-lea nu trebuie să disimuleze calitățile acestor lucrări. Armonist îndrăzneț, inițiator într-o artă „Impresionistă”, Grieg a influențat compozitori precum Debussy, Ravel și Delius. Inspirația lui populară este chiar mai autentică în piesele vocale și pianistice, decît în lucrările mai ambițioase, cărora Debussy le denunța caracterul „contrafăcut”. Limbajul său apelează frecvent la oscilări în melodiile populare norvegiene, în care terța este instabilă; fraza muzicală este largă și foarte lirică, dar perfecțiunea scriiturii pianistice este aceea care atrage încă mai mult atenția și care îi permite să exorime excepționala sensibilitate pe care o regăsim de-a lungul întregii sale opere.” (Dicţionar Larousse de mari muzicieni)

Maurice Ravel (1875-1937)

“Maurice Ravel este considerat astăzi un ‘clasic’. Creaţia lui este iubită şi admirată nu numai pentru lirismul ei şi pentru feeria pe care o degajă, pentru paroxismele ei stăpînite, pentru limpezimea şi puritatea ei, ci şi pentru perfecţiunea scriiturii şi a instrumentaţiei. […] Chiar dacă nu l-a bulversat, Maurice Ravel a mlădiat şi a îmbogăţit totuşi într-un mod singular limbajul armonic al epocii sale. El şi-a construit un vocabular extrem de personal, folosind cu un tact prodigios modurile medievale şi scările defective ale Extremului Orient, cu toate implicaţiile pe care acest fapt le avea pe plan armonic, dar fără o ruptură cu sistemul tonal. Ravel operează înnoirea în interiorul limbajului clasic. Scriitura lui pianistică şi arta orchestrală sînt modele de inventivitate raţională şi feerică, în acelaşi timp.” (Dicţionar Larrousse de mari muzicieni)

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: