filarmonic@ – 8/2010

Joi, 25 februarie 2010, 19.00
Filarmonica din Oradea
Concert simfonic
Dirijor: Emil Simon
Solist: Fenyő László (Germania)

În program:

G. Rossini: Coțofana hoață – uvertura operei
C. Saint-Saëns: Concert nr. 1 pentru violoncel și orchestră în la minor
G. Bizet: Arlesiana – Suitele I-II pentru orchestră

Camille Saint-Saëns (1835-1921)

“În general, nu se ştie că Saint-Saëns a fost, probabil, cel mai uluitor copil-minune din întreaga istorie a muzicii. Coeficientul lui de inteligenţă trebuie să fi depăşit net orice posibilităţi de măsurare. Gîndiţi-vă numai: la numai doi ani şi jumătate cînta deja la pian. Evident că avea şi auz absolut. Ştia să scrie şi să citească înainte să împlinească trei ani. La trei ani a compus prima sa piesă. Manuscrisul original, datat 22 martie 1839, se află la Conservatorul din Paris. La cinci ani analiza Don Giovanni şi nu după reducţia la pian, ci după partitura completă. La aceeaşi vîrstă a dat cîteva recitaluri în public. La şapte ani citea curent în latină şi se interesa de ştiinţe, în special de botanică şi de lepidoptere. Colecţiona şi specimene geologice. Şi-a început pregătirea muzicală formală la şapte ani şi şi-a făcut debutul oficial la zece ani. La recitalul e debut s-a oferit să cînte din memorie oricare dintre cele treizeci şi doi de sonate ale lui Beethoven. […] Liszt l-a considerat cel mai mare organist din lume. […] A dat un ciclu de concerte de pian de Mozart, probabil primul pianist din istoria muzicii care a făcut acest lucru. ”

“Există o estetică satisfăcătoare în logica muzicii lui, un adevărat profesionalism care se reflectă în puritate, finisare, claritatea contururilor. Este o muzică ce îşi are rădăcinile adînc înfipte în tradiţia clasică, chiar dacă se depărtează mult de formele ortodoxe. S-ar putea spune că Saint-Saëns este primul neoclasic. Mai presus de orice, muzica lui are eleganţă clasică. Dintre toţi compozitorii francezi ai vremii sale, a fost cel mai cast, iar muzica lui evită sunetele suprasenzuale ale lui Franck şi ale şcolii acestuia. […] Muzica lui pentru pian, care nu este cîntată aproape niciodată, înclină spre stilul de salon, dar strălucirea şi obiectivitatea ei o salvează de banalitate. Este o muzică foarte eficientă.” (Harold C. Schonberg, Vieţile marilor compozitori)

PROMO

Cenaclu Oradea
Anticariat Oradea
Bucătăresele Vesele

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: