Un excelent număr „Idei în dialog”

Am lecturat doar acum numărul din aprilie al revistei Idei în dialog, număr pe care îl consider a fi excelent, cel puţin din perspectiva bloggerului care colecţionează citate interesante, tocmai bune pentru reflecţie şi formare intelectuală.

Traian Ungureanu: “Recenta represiune armată din Tibet nu are de-a face cu probleme de separatism sau autonomie etnică şi teritorială, ci numai şi numai cu nesiguranţa statului comunist chinez în faţa religiei, a oricărui sistem de valori coerent şi supramaterial. Budismul poate deveni uşor o platformă colectivă contagioasă, într-o ţară care predică dublu: prin forţă, comunismul şi prin consumerism, nimic. China a reacţionat violent tocmai pentru că a identificat în Tibet o cultură ireductibilă care a supravieţuit asalturilor violente repetate şi n-a cedat nici ‘îmbrăţişării generoase’, programul chinez de investiţii care a adus în Tibet şosele, căi ferate, spitale şi a introdus în casele tibetanilor televizoare şi telefoane mobile. Vidul creat în China de noul capitalism şi de excesul de opţiuni (de la foamete rurală la lux urban) e un risc enorm. Chinezii de rînd nu au nici o simpatie pentru Tibet, dar încep să resimtă nevoia unei spiritualităţi cu structură. Budismul tibetan, creştinismul catolic sau protestant şi chiar o sectă de tipul Falun Gong sînt mai periculoase decît un război nuclear.”

Alexandru Budac: “Eu mă întreb dacă nu cumva teama de moarte este cea care dă sens vieţii fiecăruia dintre noi. Faptul că eşti o fiinţă muritoare, conştientă că ai la dispoziţie un interval de timp atît de scurt să-ţi orînduieşti viaţa şi să te dumireşti ce-i cu tine, îţi cam grăbeşte deciziile şi acţiunile. Teama de moarte este inseparabilă de ideea de Dumnezeu, de zbaterile noastre morale, de dorinţa de a ne descărca minţile pe hard disk-urile distopiilor mimetice, de vanităţile fiecaăruia dintre noi, dar şi de ceea ce numim, cam pompos, ‘perenitatea artei’. […] Titus Lucretius Carus a fost un învederat dispreţuitor al fricii de moarte, dar a intuit genial sursa ei cînd a observat timpul scurs înaintea naşterii noastre, altfel spus, evenimentele la care am fost excluşi, nu ne deranjează, în vreme ce infinitatea temporală scursă după moarte, afică tot ceea ce se va petrece după ce nu vom mai fi, ne înspăimîntă teribil.”

Matei Alexandru (citat de Dan C. Mihăilescu): “Apare foarte multă literatură, iar literatura care apare are ca funcţie principală divertismentul. Cărţile nu mai reprezintă un mod de a trăi diferit de acela de a munci sau de a te distra sau de a iubi, ci o diferenţă specifică faţă de alte mijloace de amuzament. Înainte de orice, titlurile care apar sînt, în majoritate, debranşate de la tradiţii. Desigur, nu e vorba de tradiţii în general. Cărţile care apar ne invită să explorăm filierele fenurilor de literatură populară, ceea ce nu-i rău. Dar acea cultură căreia germanii îi spun Bildung, aceea care formează, e pe cale de evacuare. Mă surprind nostalgic şi nu ştiu dacă e bine. Cărţile clasice ne formau astfel încît să simţim foarte intim lumea. Cele noi, distractive şi libertine, ne conduc fie spre hedonism, fie către un stoicism al raportului cu lumea. În ambele cazuri, propun o degajare existenţială (disimulată în angajament politic, epistemic, estetic etc.). Pentru omul lumii globalizate, oare nu în conştiinţa propriei imanenţe rezidă Bildung-ul?”

Mihai Maci (citat de Christian Crăciun): “A face din şcoală un fel de întreprindere ce pregăteşte – pe bandă rulantă – oameni care nu ştiu decît ceea ce solicită piaţa momentului şi a decreta a(b)ulic că tot restul e irelevant şi inutil revine la a deturna şcoala de la menirea ei.”

H.-R. Patapievici (citat de Christian Crăciun): “Cultura nu este o modalitate de cunoaştere, ci este modalitatea prin care oamenii îşi amenajează viaţa. […] Cultura este un instrument de sporire a vieţii.”

Solomon Marcus: “Cum s-ar putea realiza o tipologie a înţelegerii pe o bază lingvistică? De exemplu, luînd ca reper diferite tipuri de verbe care sînt folosite în exprimarea diferitelor aspecte ale înţelegerii: a învăţa, a preda, a verifica, a testa, a fi conştient de, a semnifica, a relata; a te mira, a întreba, a asculta ce-ţi spune interlocutorul, a contempla, a simţi; a sesiza, a discerne, a bănui, a intui, a imgaina, a visa, a disimula, a crede, a percepe, a te îndoi; a observa, a experimenta, a măsura, a evalua, a explica, a argumenta, a demonstra, a arăta, a analiza, a opera o inferenţă, a conjectura, a sintetiza, a convinge, a sugera, a calcula, a decoda, a te ruga etc.”

Alexandru Bogdan Duca: “Cred, asemenea domnilor Mircea Platon şi Ovidiu Hurduzeu, că asistăm, atît în România cît şi în întreaga lume occidentală, la o criză reală a valorilor. De asemenea, cred că această criză este provocată de o stîngă atotputernică dar în acelaşi timp slabă, cît şi de o dreaptă complexată, populistă, incapabilă să îşi asume propriul rost istoric. Stînga ete atotputernică prin triumful său ideologic. Nici una din definiţiile societăţii recente nu este străină de viziunea stîngistă asupra lumii. Fie că vorbim de multiculturalism, de corectitudine politică, de noua toleranţă sau de ecologismul apocaliptic, ne găsim în acelaşi univers ideatic al stîngii. Peste tot în societatea occidentală, grija şi dorinţa de a oferi dreptate socială realilor sau irealilor ‘oropsiţi ai sorţii’ este unicul criteriu de judecare şi de acceptare a valorilor.”

Virgil Iordache: “Idei în dialog înseamnă încercarea persoanelor de a-şi cunoaşte reciproc lumile discursive, de a-şi sonda reciproc trecutul esenţial. Pentru că ideile personale susţin memoria personală şi astfel identitatea eului. Idei în dialog înseamnă afirmarea eului tău şi (un şi logic) firmarea eului celuilalt. Idei fără dialog înseamnă instrumentalizarea celuilalt, tratarea lui doar ca mijloc pentru alte scopuri decît iubirea. Nu pot exista idei în dialog fără toleranţă, şi nu poate exista toleranţă fără o minimală iubire de semeni.”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: