Îndrăznesc să numesc evenimentul primei decade a lunii februarie ca fiind Premiile Thymos pentru bloguri evanghelice (2007). Cîndva în primele zile ale lunii blogul La Rotundu ajunsese pe locul 10 în Top 100 WordPress, fiind primul dintre cele circa 10 de bloguri evanghelice situate atunci în topul respectiv.
Pătrăţosu, care a renunţat să mai fie cotat în Top 100, a obţinut premiul pentru Blogul Anului. Acum două zile, confratele virtual menţiona că a primit “unul dintre cele mai frumoase complimente, în urma unor discuţii tensionate despre rolul şi rostul blogului meu”:
“M-am uitat şi eu de curiozitate pe blogul tău, după interviul de la Radio Vocea Evangheliei din Cluj, cel realizat de Anca B. şi mai în spate… este un amestec de toate felurile, reţete, muzică, pagini personale la care mi-au lacrimile, faze la care am râs, psalmi de imprecaţie, este ca un instrument care are mai multe voci cu o apertură foarte largă… dar un amestec… aşa este viaţa ta?
Mă tem că nu te pot încadra în nici un sertar, cum spui tu, nu ţi se poate pune nicio etichetă, încerc să mi te imaginez ca pastor baptist şi nu reuşesc, ca profesor şi nu reuşesc, ca singer şi nu reuşesc …… ce eşti de fapt? Nimeni nu poate îndeplini toate rolurile în acelaşi timp. …..
Cum de ai ajuns la un asemenea amestec în viaţa ta?”
Unii punem, cu tristeţe, aceeaşi întrebare…
Vindecătoru – al cărui blog l-a năşit Pătrăţosu – scrie în 5 februarie un neinspirat articol “Din şutul de la mina Lupbeni, în coptul Zilei”, a cărui mînie pamfletară de tip Mircea Mihăieş aminteşte de zilele cele mai aprige ale jurnalistului-scriitor. Cunoştinţele culturale ale Vindecătorului sînt folosite din plin pentru a-l ţintui la zid, din nou, pe Beni Lup, după ce acesta fusese pus la stîlpul infamiei de către pătrăţoşi (Pătrăţosul scria, în cheie mesianică, în 25 ianuarie: “Tocmai asta este riscul acestui demers al meu, că oricine are voie şi libertate să scrie… asta duce la încărcarea mea cu toate păcatele voastre… Ce să-i faci, mai există un precedent”.)
De reţinut poziţia pătrăsciană (oficială):
“În fond fr. Beni a făcut şi el ceva, a luat atitudine. A făcut ceea ce mulţi din bisericile noastre nu au curajul să facă. Unii bîrfesc pe la colţuri, doar atît, el cel puţin a făcut un pas în faţă. Pentru asta trebuie admirat şi felicitat. Nu discut acum conţinutul scrisorii şi acuzele, ci numai atitudinea. Haideţi să vedem şi ceva pozitiv în toată povestea asta.” (23 ianuarie)
“Deşi nu sînt fericit cu acuzele conţinute în scrisoare şi cu stilul acesteia, merită să admirăm faptul că fratele a luat atitudine publică şi nu a discutat pe la colţuri, cum au făcut atîţia alţii. Cred că această scrisoare este o premieră şi ne oferă posibilitatea de a aborda problema bloggingului, a deconspirării, relaţia cu media, cu lumea din jurul nostru la modul oficial.” (23 ianuarie)
Care contrazice poziţia “finului”: “Vai de capul nostru ca ţară şi baptişti cu asemenea jalbagii” (23 ianuarie).
Agora Christi a început cu succes luna februarie, căreia îi dedică subiectul deconspirării (un vizitator consideră articolul Biserica şi memoria colaborării, semnat de Adi Vidu, a fi “cel mai bun articol în limba română pe care l-am citit în anul 2008”, spre deosebire de Vindecătoru, care nu găseşte altceva de spus decît: “Este expandat şi expirat. Ar fi fost cazul, spun eu, să înveleşti frumos nişte imortele cu el şi să-l depui la picioarele statuii Securistului Necunoscut.”)
Persona a publicat un interviu cu Radu Gheorghiţă în 13 episoade şi a postat prima parte din interviul cu Dănuţ Jemna. Ciprians a generat o discuţie cu postarea Pocăit sau neo-protestant?. Iar Adamaica a postat Speak-uiri cu ocazia Premiilor Thymos.
11 februarie 2008 la 00:26 |
Aline, sa stii ca (mai) exista viata si in afara wordpress-ului (si nu ma refer la blogul meu) asa ca n-ar fi bine sa limitezi rapoartele la acest server. Ca tot nu ne mutam de acolo, na
.
11 februarie 2008 la 03:34 |
De unde evaluarea ca Agora Christi a inceput cu succes? S-au pocait pastorii care au colaborat? Sau au inceput biserica (care?) (sau comunitatea) in cautarea adevarului in urma acestor articole?
Eu ma indoiesc…dar astept cu rabdare…daca tot am asteptat 17 ani
“Biserica, ca şi comunitate de oameni failibili, trebuie să pornească în căutarea adevărului.” – din articolul lui Adonis Vidu
11 februarie 2008 la 08:57 |
Eu sînt cel care am scris că Agora Christi a început cu succes luna februarie.
De unde întrebarea: “S-au pocăit păstorii care au colaborat?”
Bună dimineaţa!
A se citi încă o dată:
- intenţiile grupului Agora Christi
- intenţiile grupului pentru luna februarie
- intenţiile fiecărui autor în conceperea articolelor
Dar, mai ales, primul meu mesaj pe blogul ăsta: “Să nu se lase nimeni indus în eroare”.
Ca să fiu sigur că se înţelege, dincolo de subtilităţi, mai bine o spun pe şleau:
La Rotundu stăm la taclale, nu la bîrfe. Iar stilul interogativ nu e cea mai inspirată variantă în acest sens.
12 februarie 2008 la 05:32 |
Nu stiu de ce mentionarea ‘barfei’ in mesajul tau, nu prea vad ce are de a face cu mesajul meu. Am recitit intentile lui Agora etc…Sa inteleg ca succesul = taclale? Adica – daca se discuta civilizat pe marginea comentarilor =) succes? Chiar si in cazul asta (cand stacheta este foarte jos pt masurarea succesului) – nu vad prea multe taclale la Agora Christi pe februarie…La doua articole vreo 20 de comentarii…
Dar poate nu inteleg bine ce vrei sa spui prin succes. Asta e f posibil. Scuze in cazul asta.
12 februarie 2008 la 16:29 |
Păi cum să înţelegi ce-am vrut să spun (prin succes) – sau ce a intenţionat Agora Christi pentru luna februarie – dacă ai venit direct cu presupoziţia ta (nu a mea sau a lor): “S-au pocăit păstorii care au colaborat?”
De aceea avem nevoie de taclale – ca să exersăm răbdarea de a asculta ce spune celălalt şi să ne însuşim anumite maniere dialogale absolut necesare pentru circulaţia ideilor.
Altfel fiecare se va lega, pripit, de detalii, eventual de idei secundare, dar nu va păstra direcţia discuţiei (nu intru însă în panică dacă apar subiecte noi care suscită interesul).
Pentru bîrfe, glosări şi miştocăreală nu avem nevoie de maniere dialogale. Nici măcar de logică nu avem nevoie. Nici pentru rapide poziţionări ideologice, realizate de multe ori după ureche, în registru psiho-afectiv, nu după doctrina confesională, culturală, economică sau de alt fel.
În ceea ce priveşte comentariile, s-avem pardon, nu sînt prea interesat de numărul lor, ci în primul de rînd de CINE le face şi CUM le face. Şi, bineînţeles, despre CE e vorba în ele.
Legătura pe care ai menţionat-o între succes şi taclale nu îmi aparţine.
Va’s’zică, în loc să discutăm ideile din postarea mea (sau măcar de pe Agora Christi, deşi cel mai bine e să o facem acolo, din mai multe motive, unul ar fi legat de respect pentru demersul respectiv), discutăm dacă ai înţeles sau nu bine conceptul de… succes.
Curat stil pătrăţoşenic…
12 februarie 2008 la 16:45 |
Teo, ştii bine că eu ştiu că (mai) există viaţă şi în afara wordpressului (cum mai există şi altfel de maşini în afară de Dacia Logan, dar există anumiţi parametrii social-economic-culturali care îi determină pe români să cumpere Logan).
N-aş folosi termenul de “rapoarte” pentru postările de tipul “Turul blogurilor” pe care le am de trei ori pe lună (nu că nu ne-ar folosi şi rapoartele). E vorba totuşi de o postare care nu îşi propune să facă un top al producţiilor de pe blogurile evanghelice (am avea nevoie şi de aşa ceva), ci încearcă să surprindă cîteva chestiuni ale decadei avută în vedere, dacă se poate “chestiunea zilei”.
Aş putea avea de fapt un tur al blogului Pătrăţosului (şi, eventual, încă două-trei), întrucît există un anumit context (numele pe l-am ales, subtitlul, referirile, citatele, chestiunile ideologice, reflexe de tip pătrăţoşenic) care ar facilita aşa ceva.
Dar am reţinut propunerea ta. Dacă fac un tur al blogurilor nonWordPress o dată la 6 luni e bine?
12 februarie 2008 la 23:35 |
Aline – ideea de succes e din postarea ta. Deci eu cred ca discut (si contestez) o idee (o afirmatie) din postarea ta. Din nou – nu inteleg de ce mentionezi barfe si mistocareala – pt ca (cel putin in comentarile mele) nu e vorba nici de barfa nici de mistocareala…
13 februarie 2008 la 08:38 |
Din nou: modul în care eu am folosit “ideea de succes” (care, categoric, nu era centrală în postarea mea) nu are de a face cu “ideea de succes” pe care ai folosit-o: “S-au pocăit păstorii care au colaborat?” Credeam că aici putem nuanţa chestiunea, ca să reîncepem discuţia de pe poziţii oportune unui dialog.
Dar am atins, în raspunsurile mele, şi alte chestiuni care augmentează discuţia noastră, chestiuni care merită atenţie în replicile noastre.
Dar, revenind la ideea care ar putea să ne intereseze cu adevărat, pe care nu am vrut nici în postare să o amplific (deoarece o voi face la următorul tur al blogurilor), şi nici în discuţia noastră nu am accentuat-o pînă acum: demersul grupului Agora Christi a început într-adevăr bine (sau “cu succes”)?
Eu am dat două citate: unul care afirma că primul articol era considerat de un vizitator ca fiind “cel mai bun articol în limba română pe care l-am citit în anul 2008” şi, pe de altă parte, o altă opinie contrarie. De atunci au mai fost publicate încă două articole.
Chestiunea opiniilor diferite despre un acelaşi lucru constituie pentru mine una de prim rang pentru existanţa umană (contemporană). Atunci cînd am iniţiat, acum şase ani, newsletterele săptămînale revist@, cinem@ şi no comment mi-am dorit ca la filmele propuse pentru vizionare (la TV) să găsesc tocmai aprecieri critice diferite (şi, dacă se poate, explicaţia pentru care sînt diferite). În felul acesta ne formăm discernămîntul. Şi ne exersăm, Doamne-ajută!, răbdarea de a privi lucrurile şi din altă perspectivă. România are nevoie de aşa ceva, indiferent că e vorba de cultură religioasă, muzicală, economică sau turism.
Aşadar, deşi mă interesează şi de ce cineva este de altă opinie cu mine – dacă este rău-intenţionat, sau superficial, sau montat de altcineva, sau bătut în cap (cum zic tot mai des în mintea mea), adică, deşi inteligent, fixat pe o anumită idee, caz care de obicei are de a face cu un anumit context ideologiza(n)t – mă interesează mai mult argumentele care susţin o altă poziţie ideatică.
Discernămîntul are de a face cu nuanţe dar, mai ales, cu adoptarea unei atitudini.
Ca să fiu mai concret, referitor la Agora Christi din februarie: ce consecinţe are pentru mine faptul că sînt de acord cu prima opinie sau cu opinia contrară? Sau: oare aş putea să adopt o atitudine de mijloc, aşa-zisă echilibrată? Sau: oare nu pot să fac faţă, psihic vorbind, ambelor opinii şi să fac efortul de a mă expune unor perspective diverse în acelaşi timp?
Din punctul acesta de vedere, al provocării ideatice, Agora Christi a înregistrat (deja) un succes.
Dar, la un alt nivel al discuţiei, mă interesează mai puţin dacă a înregistrat succes sau nu în acest sens.
Şi acum ajung la subiectul integrării unei apariţii ideatice în contextul larg al spaţiului public. În primul rînd, am avut ocazia să cunosc pe mai mulţi din grup şi ştiu că le pot acorda credibilitate de la început. Aşadar am un orizont de aşteptare care poate fi benefic, sau, dimpotrivă, poate să mă conducă la dezamăgiri în cazul cînd aşteptările mele nu sînt satisfăcute. Dar aici contează şi vîrsta, şi ce experienţe am avut în viaţă, dacă am fost copilul mai mare sau cel mic etc.
Vreau să exprim astfel cel puţin două idei: 1) în relaţiile noastre în spaţiul public nu există nicidecum un fel de “democraţie” în cadrul căreia toţi sîntem egali şi putem spune orice, oricînd, oricum, oriunde (idee pe care am accentuat-o şi pe liste de discuţii cu mai bine de un an în urmă); 2) modul în care reacţionăm în piaţa ideatică publică are de a face cu experienţa de viaţă, care este unică pentru fiecare dintre noi. Tocmai amprenta unică, personală o doresc eu să o simt în spaţiul public. Miştocăreala reduce posibilitatea de transmitere a acestei voci unice a oricui reuşeşte să îi dea formă publică, precum şi consistenţa ideatică, de care avem nevoie mult mai multă decît recunoaştem de obicei.
După cum se poate observa, am discutat chestiuni generale, fără a da exemple concrete (pe care le am însă la îndemînă), întrucît mă interesează mult mai mult opinii diverse, bine exprimate, decît să mă ţigănesc în spaţiul public să am dreptate sau să rămîn în centrul atenţiei.
Viaţa e scurtă, merită investită în chestiuni importante.
15 februarie 2008 la 04:39 |
Cred ca inteleg ce vrei sa spui. Oricum – multumesc pt efort.
Blessings,
cristi
P.S. Cu tot respectul – eu tot nu sunt convins de succesul lui Agora la subiectul din februarie. Daca o sa am timp, o sa le scriu un mesaj direct la ei pe website – nu cred ca are rost sa discutam asta intre noi.
Intre timp agreez cu tine:
“Viaţa e scurtă, merită investită în chestiuni importante.”
Pt mine nu este o chestiune importanta la ora actuala daca AC are sau nu are succes in ceea ce au abordat (mai ales daca acest succes nu are de a face cu abordarea problemei colaborarii de catre Uniunea Baptista).
Personal – le urez succes (si la fel si tie) – chiar daca se pare ca avem definitii diferite asupra acestui subiect
Blessings.
15 februarie 2008 la 07:23 |
Acum a venit rîndul meu să întreb: de ce nu eşti convins de succesul lui Agora Christi referitor la luna februarie? Şi de ce ar trebui să aibă de a face cu “abordarea problemei de către Uniunea Baptistă?
Cred că are rost să discutăm între noi – discutăm despre un fenomen public, deci, dacă sîntem atenţi să nu ducem în derizoriu chestiunile, atunci merită să discutăm.
Mulţumesc pentru prilejul pe care mi l-ai oferit de a articula cîteva idei în conversaţia noastră.
16 februarie 2008 la 01:20 |
Aline, daca tu crezi ca e suficient poci
eu sa te contrazic? Poti sa faci turul o data la 6 luni ca sa constati daca mai functioneaza link-urile si sa vezi cate au “decedat”
).
.
Observatia mea nu era menita ca “impunsatura”, ci chiar mai exista cate o chestie demna de atentie care apare si in “zona blogspot” sau alte “zone”. Si voiam sa fiu sigur ca ti-e atentia treaza
16 februarie 2008 la 08:26 |
Ştiu că există multe chestii demne de luat în seamă, dar trebuie să-mi fac şi timp, trebuie să institui şi o procedură a vizitei, a vitezei, a monitorizării, a… atenţiei. Ce bine îmi pică cînd cîte unul mai scrie despre vreo nouă apariţie… Pozitiv, că de ironizat… parcă am fi o naţie făcută la… ironie.
18 februarie 2008 la 10:38 |
Aline – nu sunt convins din cateva motive:
1) Nu a generat discutii/dezbateri in care prea multi sa fie implicati.
2) Chiar daca aceste dezbateri ar exista – pe mina ma intereseaza mai mult ACTIUNEA. De exemplu – Adonis isi termina articolul (daca nu ma insel) cu speranta ca Uniunea Baptista va aborda problema colaboratorilor…asta a mai fost ceruta si de altii far fara succes. Daca aceasta luna a dezbaterilor de pe AC nu duce la actiuni concrete din partea celor care ar trebui sa le initieze – nu cred ca este un succes.
3) Am impresia (desi nu am citit totul) ca articolele sunt prea academice pt un blog si prea abstracte (teoria ca teoria…). Si unele (nu vreau sa spun care) abordeaza problema oarecum incorect. Daca am timp o sa comentez acolo la ele.
Din punctul de vedere al calitatii articolelor sunt de acord cu multi care au scris (si cred ca si cu tine). Desi ne le-am citit pe toate (eu cred ca sunt prea lungi pt un blog) sunt de acord ca au o calitate f ridicata. Nu stiu cati au timpul sa le citeasca si sa le inteleaga. Cam astea sunt gandurile mele la ora actuala. Din nou – recunosc ca NU AM CITIT (si probabil ca nu voi citi) toate articolele. Eu cred ca sunt prea lungi si majoritatea (chiar si a celor interesati) nu cred ca vor avea timpul sa investeasca in acest exercitiu…?
18 februarie 2008 la 13:26 |
tind să fiu de acord cu tine, Evedule.
Alin, Evedul nu este un tip care să nu ştie despre ce vorbeşte cînd spune de scris academic.
Şi-a făcut treaba în domeniul ăsta, aşa că ar merita plecat urechea şi spre ce spune el.